تلاش خودروسازان برای ساخت خودروهای سبک و نقش پلیمر در کاهش وزن خودرو
تلاش خودروسازان برای ساخت خودروهای سبک و نقش پلیمر در کاهش وزن خودرو

تلاش خودروسازان برای ساخت خودروهای سبک و نقش پلیمر در کاهش وزن خودرو، استفاده از آلومینیوم، فیبر کربن و پلیمر برای کاهش وزن خودرو هر روز جنبه‌ای گسترده‌تر پیدا می‌کند به‌گونه‌ای که خودروهای امروزی از لحاظ وزن، سرعت و مصرف سوخت با نسل‌های پیشین قابل مقایسه نیستند. آنچه مشخص است اینکه در کشورهای پیشرفته مانند آمریکا و کانادا قوانین سختگیرانه ای برای استفاده از مواد سبک در لوازم یدکی و کاهش وزن خودرو وجود دارد.

با افزایش قیمت حامل‌های انرژی نظیر بنزین و گازوئیل و مالیات‌های سنگینی که دولت‌ها برای خودروهای آلاینده در نظر گرفته‌اند، خودروسازان تصمیم به تولید محصولاتی با مصرف سوخت پایین‌تر دارند به‌گونه‌ای که امروزه یکی از شاخصه‌های مهم و ملاک‌های خرید خودرو میزان سوخت مصرفی آن است.

استفاده از مواد سبک برای کاهش وزن خودرو

خودروسازان برای رسیدن به هدف خود به سراغ موادی سبک‌تر برای تولید لوازم یدکی رفتند. آنها سقف‌هایی از فیبر کربن، شیشه‌هایی از پلاستیک و سپرهایی محکم از جنس فوم آلومینیوم تولید کردند که تاثیر زیادی در کاهش وزن خودرو دارند. افزون بر این استفاده از رینگ‌های آلومینیومی نیز به یکی از اصول رایج در تولید خودروها تبدیل شد چرا که این رینگ‌ها نسبت به نمونه‌های عادی گاهی تا 50 درصد کاهش وزن را نشان می‌دهند.

یکی از نمونه‌های موفق در تولید اتومبیل‌های سبک مدل ساخته‌شده از فورد فیوژن است که نسبت به مدل استاندارد 365 کیلوگرم سبک‌تر است. روتورهای ترمز آلومینیومی به کار رفته در این خودرو نسبت به نمونه‌های چدنی 39 درصد کاهش وزن را نشان می‌دهند و رینگ‌های آلومینیومی آن نیز 42 درصد سبک‌تر هستند. با این وصف حتی اگر موتور خودروها بهینه‌سازی نشوند نیز شاهد کاهش چشمگیر مصرف سوخت در اتومبیل‌های سبک‌وزن خواهیم بود.

نقش پلیمر در کاهش وزن خودرو

بیش از 11 درصد از قطعات خودروهای سواری مانند چراغ‌ها، قالب‌ها، قطعات الکترونیکی و روکش داخلی از پلیمرها ساخته می‌شوند. افزون بر این برای ساخت تمام واشرها و لوله‌های نصب‌شده در اتومبیل‌ها نیز از پلیمر استفاده می‌شود. این مواد علاوه بر عمر بیشتر در برابر حرارت بالا نیز دوام بالاتری دارند. این دوام بالا موجب شده تا برخی خودروسازان برای ساخت قطعات اگزوز مانند مانیفولد از پلیمر کمک بگیرند که علاوه بر افزایش مقاومت حرارتی در کاهش صدای تولیدی توسط اگزوز و وزن آن تاثیر می‌گذارد.

انعطاف بیشتر مواد پلیمری نسبت به پلاستیک موجب شده تا لوله‌های هوا و رادیاتور نیز از این مواد ساخته شوند. پلیمرها در برابر مواد شیمیایی مقاومت بیشتری دارند و در اثر سرما و گرما دچار پوسیدگی و شکستگی نمی‌شوند.

تلاش خودروسازان برای ساخت خودروهای سبک

برخی آمارها نشان می‌دهد که در حدود یک میلیارد خودرو در سرتاسر جهان در جاده‌ها تردد می‌کنند. اگر وزن قطعات و لوازم یدکی به کار رفته در این خودروها تنها 50 کیلوگرم کاهش یابد سالانه مبلغی در حدود 40 میلیارد دلار در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود.

خودروسازان با در نظر گرفتن فواید کاهش وزن خودرو برای سبک کردن محصولات خود از هیچ کاری دریغ نکرده‌اند. برخی کمپانی‌ها حتی در حال همکاری با شرکت‌های هواپیماسازی به‌منظور ساخت بدنه‌هایی سبک‌تر و مقاوم‌تر در برابر ضربات هستند تا تلفات و خسارات ناشی از تصادفات را نیز کاهش دهند. باوجود اینکه تا تولید خودروهای سبک راه درازی در پیش است اما ایده‌ها و نوآوری‌های ارائه‌شده نوید روزهایی خوب برای صنعت خودروسازی را می‌دهند.